Med stöd av kurslitteratur och relevant forskning problematisera, reflektera och analysera minst två av kursens ämnen i förhållande till läroplan (Lpfö98 (rev.2010)) samt pedagogisk verksamhet i förskola.

Problematisera och redogör för hur du utifrån kursens innehåll kan använda teorier om estetiska lärprocesser som stöd i ditt yrkesutövande.

14/9 Workshop med Catherine Berg Textiltryck , tillfälle 1.
Vid detta första tillfälle fick vi en kortare genomgång av material och färg. Testade sedan att göra olika typer av tryck på tyg. Jag började med att testa silkscreenram. Placerade färg längst ner på en kortsida och drog sedan färgen inuti ramen och ett tryck bildades på tyget. Testade också att trycka med andra föremål, så som olika typer av rollers och grönsaker som jag skar ut tryck i.
Fortsatte sedan med att trycka färg på en tröja. Blockerade med tejp för att följa ett hjärtmönster. Blandade olika färger och använde sedan mina fingrar att trycka med. Även i denna workshop tog det en stund för mig att släppa prestationskraven och bara våga testa.
 
När jag väl gjorde detta blev det mycket skaparglädje och jag ville aldrig sluta. Tog bort blockeringen med tejp på tröjan för att göra hjärtat något mer ojämn. Blå färg kom på den ena ärmen och min första tanke var att nu var plagget förstört. Istället för att försöka få bort färgen valde jag dock att fortsätta med fingeravtrycken. I efterhand blev jag glad över mitt beslut och tycker att resultatet blev bättre och mer personligt när det inte blev "korrekt".
Jag ser flera fördelar med att använda sig utav sin kropp och olika typer utav material. Flera sinnen kan användas i processen, vilket kan förstärka lärandet. Genom öppet förhållningssätt och fria ramar (men tydliga instruktioner) är min uppfattning att barn vågar testa sig fram och lärandet gynnas. Språket tränas såväl som matematik, motorik och samarbete. När färdiga mallar används finns det en risk att barnen eftersträvar ett förbestämt slutresultat. Det är lätt att bli besviken om något "går fel". När ramarna är vidare och målet är att testa sig fram, blir processen mer lustfylld. I förskolan skulle moment som dessa kunna göras i syfte att öka gemenskap genom samarbete med motiv. Allas avtryck syns, alla är individer men likaså tillhörighet i den gemensamma gruppen. Likaså anser jag att det går att skapa gemensamma lekutrymmen med hjälp av textiltryck. En duk med motiv som barnen väljer tillsammans. Så som en bilväg genom landskap eller en ladugård med hagar. Björkdahl Odell, Eldholm och Hagstrand-Velcu (2010 kap.3) beskriver att barn tränar sin problemlösningsförmåga och rumsuppfattning vid denna typen av aktiviteter. Författarna förklarar att även språkutvecklingen gynnas då barnen blir stimulerade till dialog och även behöver lyssna och förstå instruktioner. Situationerna skall uppmuntra barnen att uttrycka sig och lyssna på varandra.
 
Vi testade även att brodera. Jag valde att brodera i tyg, flera andra valde att sy i hårdare papper. Barn kan måla ett eget motiv och sy efter det, vilket blir personligt. För yngre barn eller de barn som saknar inspiration kan pedagogen sticka hål i ett papper på måfå. Trådarna bildar då härliga mönster. Aktiviteter som dessa kan bidra till skaparglädje och nyfikenhet hos barn. Det går att använda slutprodukten i leken och barn kan ta aktiviteterna vidare om intresse finns. Ett problem som det ofta talas om i förskolan är bristen på tid. Denna aspekt tror jag ofta pedagoger utgår ifrån vid val av aktiviteter. Enligt mig skall aktiviteterna kännas meningsfulla för barn, så väl som för arbetslaget. Därför krävs det planering för att göra arbetet så lustfyllt som möjligt. Jag tycker att estetiska processer skall få ta tid. En lösning kan vara att hoppa över den traditionella samlingen och lyfta innehållet i denna typen av aktiviteter istället. Genom att använda en yta som inte behöver städas, kan barnen fortsätta ta upp arbetet efter till exempel vila. För det finns mycket att lära i estetiska processer som dessa! Förutom tekniken och kunskapen kring det praktiska görandet så får barnen möjlighet att uttrycka sig med textilen. Problemlösning och talutvecklingen gynnas, även matematiska begrepp berörs och det experimenteras med kombinationen av färger. Det går också att diskutera hållbar utveckling utifrån aspekten att återanvända tyg. Detta är mål som finns med i Läroplan för förskolan (Lpfö98 rev.2010 s. 10).
14/9-2015 Catherine Berg, Workshop Textiltryck och broderi , Campus Varberg, Varberg
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell] Kapitel 3, Textiltryck
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Textil, Workshop,

2 kommentarer

Sara

30 Sep 2015 13:24

I de inlägg som jag hittills har läst finns det inget från läroplanen. Glöm inte av att få in den. Här har du påbörjat att även lägga in en litteratur källa. Glöm inte av den.

Andreas

09 Oct 2015 13:52

Roligt att läsa att du vågar släppa taget och bara skapar.

Kommentera

Publiceras ej