5/10 Fältdag. 7/10 Handledning av didaktiskt material
Under min fältdag fick jag talat med min handledare kring deras fokusområden i höst. Arbetet kommer att utgå ifrån vänskap. Fokus kommer bland annat att ligga på språkutvekling samt motorik. Kunde också så se att barnen på avdelningen hade fått testa på textiltryck sedan jag var där sist. Under tidigare VFU upptäckte jag att det var populärt med sagor och berättelser. Presenterade min idé angående saga med vänskapstema och min handledare var positiv.
 
Då vi hade handledning kring vårt didaktiska material passade jag på att använda mig utav materialet i bildsalen. Startade med att sy en enkel påse i filt och resår för att kunna dra ihop den. Smyckade ut med knappar, pärlor, piprensor och garn för att fånga barnens nyfikenhet. Skapade sedan djur till min saga. Valde att göra detta med hjälp av handavtryck genom fingerfärg på mina händer. Min tanke är att presentera sagan genom att sätta upp djuren på väggen under tiden jag berättar. Denna aktivitet kan sedan utvecklas genom att barnen får skapa en egen saga tillsammans med mig och göra egna figurer. Jag valde att använda mig av mina händer eftersom barnen fått testa detta tidigare. Det blir något de känner igen samtidigt som användningsområdet blir annorlunda. Genom att använda händerna är mitt mål att inspirera barnen till skapande. Figurerna blir desssutom inte "korrekta" och jag hoppas att detta gör att barnen inte fastnar i vad som är "rätt" och "fel". Även om det syns att mina figurer är djur behöver behöver barnens saga inte handla om djur. Berättelserna går att dokumentera genom att använda en surfplatta. Barnen kan fotografera sina bilder och även spela in berättarröst. 
 
Denna aktivitet kan användas i språkutvecklings syfte, samtidigt som värdegrunden belyses. Barnen får också vara del i en estetisk process genom att skapa egna figurer. Har även en tanke om att få med fler sinnen och skapa ett form av musikmemory. Ljud kan vara ett inslag i sagan, som vid senare tillfälle kan användas att spela med. Min första tanke var att använda mig utav kinderägg och lägga i föremål så som sten/sand och sedan paras dessa ihop med en som låter likadant. Men eftersom jag inte har ett gäng kinderägg så är det bättre att använda mig utav återvinningsmaterial. Till exempel toalettrullar som kläs in i papper. Då går det också att diskutera hållbar utveckling med barnen. Rullarna kan även användas vid motoriska moment. Många tankar, men en påse med språk och ljud är min utgångspunkt i nuläget. 
 

1 kommentarer

Andreas

09 Oct 2015 14:20

bra tankar kring att använda händerna. tar bort prestationskravet.

Kommentera

Publiceras ej