23/9- Mueseibesök i Göteborg med Marie Bendroth Karlsson.
Göteborgs konsthall med konstpedagogen Mia Rehmström.
Dagen inleddes med en kort genomgång av Mia där hon beskrev att konsten förändrats. Tidigare ansågs konst vara främst tavlor men nu innefattar begreppet även sådant som film, konstellationer, tavlor och växter. Ofta handlar dagens konstverk om vår samtid och är främst idébaserad. Det vill säga att konsverket inte bär på direkta svar, utan snarare lockar till frågor. Återigen belystes det att det är av vikt att ge konstverken tid. Vi möter konst utifrån vårt egna perspektiv och det finns inga rätt eller fel. Mia beskrev också att det är betydelsefullt att informera barngrupper som besöker museum. Hon beskriver det som en inskolningsprocess där barn lär sig vad som gäller. Pedagogens uppgift är att möta barnen och undivka att främst tala om sådant som de inte får. Till exempel kan barnen få låna handskar i bomull så att de får känna, istället för att bli förmanade att inte utforska. Det är också viktigt att fokusera på barnens upplevelser av besöket. För att göra besöket lustfyllt kan pedagogen utgå från det som fångar barnens intresse.
 
 
Utställningen vi fick ta del av på Göteborgs konsthall hade temat "fler berättelser i berättelsen". I grupper fick vi välja ett konstverk och diskutera om detta ur ett barnperspektiv. Vad tror vi barnen hade tänkt och tyckt, samt hur vi kan använda oss av detta i förskolan. Utställningen bestod av målningar, fotografier, föremål samt bild- och filmklipp. Bilden här längst ner till vänster var det konstverk som jag och min grupp valde. Flera fotografier av växter, som tillsammans bildar en kvadrat.
 
 
Vi ansåg att detta verk kan bidra till flera aktiviteter i förskolan. Barnen kan få fotografera växter själva. Laminera och skapa mönster. Den lockar till naturvetenskapliga diskussioner så som växtlära, fotosyntes och kretslopp. En barngrupp kan få möjlighet att plocka växter och sedan pressa dem. Mycket matematiska begrepp går att få in i den processen. Hur tunga föremål behöver vi ha för att pressa? Vilka former kan vi bilda av fotografierna? Barnen utmanas i problemlösningar samt språkutvecklingen då nya begrepp och ord används. 

Röhsska museet med museepedagogen Tanja Axelryd
Vi hade även förmånen att träffa Tanja på Röhsska, som är ett museum om konsthantverk, mode och inredning. Genomgången började utanför huset där vi fick betrakta byggnaden och beskriva vad vi tyckte den förmedlade. Tanja beskrev att byggnaden var formad som en skattkista, med lås och en dörr som nyckelhål. Vi fick en kortare genomgång om museeumet och information om att Tanja skulle visa oss olika delar i huset så som hon gör med barngrupper. Först samlades vi kring en liten vit fläck på golvet i första plan. Vi fick titta upp i taket och se moln och hav. Den lilla fläcken visade sig vara en fossil och på väg upp till översta våningen fick vi i uppdrag att leta fler fossiler. Detta tyckte jag var ett väldigt bra sätt att fånga barns intresse. Öppna frågor varvat med fakta som var lättförståliga. Sedan fortsatte rundvandringen och havet blev ett tema som följde mellan våningsplanen, trots att konstverken var väldigt olika. När vi blev presenterade för olika föremål så beskrevs dem med sagor som förklarade föremålets syfte. Vi fick små uppdrag för att reflektera över föremålen på ett bra sätt. Tanja använde sig även utav sinnesintrycken. Bland annat använde hos sig av musik som barn ofta känner igen. Vi fick använda oss utav vår kropp i rörelser, dans och även rösten när vi tog oss mellan rummen. Även Tanja beskrev att det är viktigt att låta barnens upplevelse stå i centrum. Om något föremål lockar barnes intresse, även om det inte var syftet, är det bra att stanna upp och uppmuntra barnen i det som de fann intressant.
 
I grupper blev vi tilldelade olika konstverk. Vi fick diskutera och komma med förslag på hur vi skulle kunna presentera föremålen. Detta var mycket givande och alla grupper belyste sådant som att ta med flera sinnen, öppna frågor, sagor samt att koppla till barnens erfarenheter. Detta för att sedan även arbeta vidare på förskolan. 
 
 

De två olika besöken var oerhört givande och väldigt olika. För mig var det intressant att se två så olika sätt att arbeta på. Platserna och konstverken skillde sig åt, såväl som konstpedagogerna. Det jag reflekterade över var att i konsthallen tyckte jag det syntes tydligt att konsten inte var riktade till barn. Det vill säga så var flera konstverk svåra för barn att se, på grund av att de var högt upp. En del föremål var på golvet och uppmuntrande till att undersöka. Dessa var dock inga som skulle flyttas eller röras. Mia löste detta genom att låta barnen använda handskar och låta dem utforska med sina sinnen, om än försiktigt. På Röhsska däremot var föremålen inom glas, vilket gjorde att det gick att se dem och komma nära, men utan att röra. I min yrkesroll hade jag förmodligen föredragit det sista stället att besöka. Detta för att stället uppmuntrade till mer "ja" än "nej". Jag är dock medveten om att utställningarna på Göteborgs Konsthall byts ut. Min uppfattning är ändå att denna plats var mer till vuxna. Trots det tycker jag att Mia gjorde ett bra intryck och visade att konsten är till för alla. På Röhsska blev jag imponerad över Tanjas arbetssätt eftersom hon följde en röd tråd som var anpassade till barnen, även om konstverken i sig inte gjorde det. Hon använde sig också av uppdrag för att till exmempel få med sig barnen upp för trapporna, istället för att se trapporna som ett problem. På det sättet hon berättade och fick mig att använda flera sinnen så kommer jag inte glömma det hon berättade om de olika föremålen.
 
Klickbara länkar till Röhsska och Göteborgs konsthall:
 

2 kommentarer

Sara

30 Sep 2015 13:11

Bra. Väldigt kul att du kopplade till Tanjas arbetssätt. Detta var också en väldigt lång text, men eftersom det är 2 i 1 så gör det nog inget. Du hade skrivit att du skulle utveckla något i Röhsska avsnittet. Så du inte glömmer av det.

Sara

26 Oct 2015 12:25

I ditt sista stycke skriver du "Platserna och konstverken skillde sig åt, såväl som pedagogerna" kanske ska du lägga in konstpedagogerna istället för pedagogerna, går att misstolka att du menar några som arbetar i förskolan.

Kommentera

Publiceras ej