2/9- Självständigt besök på Hallands kulturhistoriska museum.
Museet ligger på borggården på Varbergs fästning. Det är inte tillåtet att fotografera utställningarna, inlägget saknar således bilder på konstverken. Vägen upp till fästningens borggård är fängslande. Miljön stimulerar min nyfikenhet och säkerligen även barns. Inne på museumet finns det olika utställningar. En del är fasta, så som Bockstensmannen och Halland genom tiderna och en del utställningar byts ut. Två av de aktuella utställningarna var Utifrån ett gemenasmt mönster och en fotoutställning med fotografier utifrån teman som konflikter och krig.
 
 
I Halland genom tiderna fanns det bland annat målningar, film- och ljudklipp samt ljuskonstellation. Det fanns många luckor för barn att öppna som innehöll bilder och text. Här finns det mycket att koppla ihop och arbeta vidare med i nya eller befintliga teman på förskolan. Tyckte särskilt om denna utställning då det handlade om historien i vår närmiljö. I slutet fanns det konstverk ifrån nutid, med en bild på handelsvaruhuset Gekås samt en del av en överfull kundvagn. Bredvid den fanns en konstellation bakom en glasruta. Längst upp stod ett par skor i gräs och under var det olika lager med jord och mängder med skräp. Ett utmärkt tillfälle för pedagoger att diskutera hållbar utveckling med barnen. Bakom en lågt placerad lucka fanns en spegel och texten "du är en del av historien". Tillbaka på förskolan kan gruppen få reflektera och diskutera hur människor påverkar vår miljö och vad vi kan göra för att bevara den. Barnen får en förförståelse och detta kan kopplas ihop med aktiviteter som att källsortera.
 
Jag reagerade på fotoförbjudet och ställde frågan till personalen, innan jag lämnade fästningen. Fick förklarat att en del av de lånade konstverken hade fotograferingsförbud. Därför bestämdes det att fotografering inte tillåts någonstans. En del verk är inte heller bra att fotografera, så som tyg, om det fotas med blixt. Tycker detta är otroligt synd eftersom fotografier hade kunnat vara en utgångspunkt vid reflektion och pedagogisk dokumentation på förskolan. Samtidigt har jag full förståelse till att verken skyddas. Enligt mig hade det dock varit bättre att ha förbud på de inlånade utställningarna och tillåta fotografering utan blixt på övriga. Det mesta i museet upplevde jag dock positivt. Vid en av de tillfälliga utställningarna fanns det möjlighet att sitta ner och skriva eller måla om temat fred. Allt material fanns på plats placerat på långbord. Bredvid en korg stod en skylt där det uppmuntrades att lämna sitt bidrag- för att låta det bli en del av utställningen. Jag upplever det som mycket positivt att låta barns egna alster få synas. Det är ett sätt att skapa intresse och visa att allas tankar och åsikter är betydelsefulla.
 
Ytterligare som jag uppfattade positivt var att det fanns tydliga skyltar vid föremål som barnen inte fick röra. Istället för "rör ej" så stod det "låt endast ögat få njuta". Det tycker jag visar ett förhållningssätt som bjuder in barnen i konstens värld. Enligt mig är det en bra utgångspunkt som pedagog att berätta för barnen vad de får göra istället för att endast nämna det som de inte får göra. Det fanns även tydliga skyltar där det varnades för otäcka fotografier. Dessa konstverk var placerade så att det gick att undvika dem. Detta fick mig att reflektera över att det kan vara en god idé att som pedagog besöka utsällningarna själv, innan barngruppen. Alternativt ha en god dialog med personalen för att kunna planera besöket. Ibland kan det som vi upplever otäckt inte upplevas likadant för barn, men just fotografierna från till exempel kriget i Syrien var magstarka och inget som jag anser att en grupp förskolebarn skall ta del av. Även utställningen om bokstensmannen kan uppfattas obehaglig av de allra minsta. Jag är dock medveten om att det är min uppfattning av hur konsten kan påverka barnen och att den inte behöver stämma överens med barnens syn. Nutidskonst med fotografier på rasade byggnader eller människor på flykt tycker inte jag vi behöver hålla barnen ifrån. Som pedagog är det dock oerhört viktigt att kunna möta barnen i deras frågor och funderingar. Det finns barn som har någon form av tidigare erfarenheter av flykt och krig. Det är svåra ämnen som vi skall vara öppna för, det behöver dock inte innefatta bilder som barnen kan ha svårt att hantera.
 
Bilden till vänster är tagen i fiket som är anslutet till museumet. Det är en gammal stenungn som är placerad på golvet, med glas på. Ovanpå gick det att stå och gå. Spännande att utforska för såväl stora som små. Det jag främst blev intresserad av på museumet var sådant som jag fick uppleva med flera sinnen, samt det som är inom mitt intresseområde utifrån mina erfarenheter. Vi vuxna är inte så olika barn som vi tycks tro ibland.
 
 
Länk till Hallands kulturhistoriska museum:

2 kommentarer

Andreas

09 Oct 2015 14:16

bra tankar kring fotograferingen, instämmer helt.
bra poäng angående "det läskiga rummet" helt rätt jag håller med dig. men hur långt ska vi dölja verkligheten för barnen? när är man egentligen redo för den vetskapen. hur ska vi få barnen att känna en positiv framtidstro när de till slut ser och förstår hur det ser ut i världen?

Svar: Det är frågan. Jag tror det är viktigt att möta barnen där de befinner sig, utifrån deras erfarenheter. Det vill säga inte gå händelserna i förväg men samtidigt våga lyfta svåra och stora frågor. Jag tror inte på att "lägga locket på", samtidigt måste barnen vara mottagliga för den typen av information och framförallt redo att kunna hantera den. Tala om orättvisor i stort och smått är en väg. Visa bilder på verkliga individers sista minut i livet är inte nödvändigt för att lyfta frågorna, tänker jag.
Linda Malmström

Sara

26 Oct 2015 12:21

Riktigt bra text. Dock om jag ska vara lite petig också så har det av misstag i första stycket hoppat ner en rad mitt i en mening.
Order fästning på ett ställe felstavat i stycket om fotoförbud. Sedan tar du upp intressanta åsikter om det där med fotoförbud och konstverkens ägare. Tror du inte att en anledning till fotoförbudet är pengar. Om deras verk delas och skickas runt hej vilt. Vem vill då lägga pengar på att se dessa och vilka muséum vill hyra in dem? En tanke bara.

Svar: Klart vi ska vara petiga! Det blev nog så under redigeringen, bra att du var uppmärksam.
Jadu, jag är osäker. Andra museum får konstverken fotograferas på, både tillfälliga och fasta utställningar. Konstnären får förmodligen en fast summa oavsett antalet besökare. & jag tänker att museum får fler besökare om bilderna på aktuella utställningar sprids.
Linda Malmström

Kommentera

Publiceras ej