23/9- Eget besök på Göteborgs konstmuseum
När vi var i Göteborg passade jag på att även besöka Göteborgs konstmuseum. Har varit där tidigare men det var flera år sedan. Nu skulle jag dessutom gå in med mina pedagogiska ögon och tänka mig in i hur konstbesök kan användas i förskoleverksamheten.
 
 
 
Konstverken bestod av målningar, fotografier, föremål, samt ljud- och ljus. På första våningen var det ett rum som särskilt fick min uppmärksamhet- och säkert fångar nyfikenhet hos barn också. Flera olika typer av ljus och ljud som fick plats i ett och samma rum. Väldigt fänglsande och tänk vilka samtal och tankar det här kan få igång i en barngrupp! Efter möte med sådan konst kanske barnen själva blir intresserade av att laborera med ljus. Genom att damma av en gammal projektor kan barnen utforska skuggor, bilder och ljus på förskolan.
 
 
 
Utanför rummet fanns det en stor bild målad på väggen. Vid första anblicken såg jag bara målade sträck, samt en ljusfläck där flugor var projekterade och ett surrande ljud hördes. När jag såg målningen från andra hållet syntes det att det var en liggade elefant, målad på en långsida samt hörn och kortsida. Ljusfläcken såg ut som ett hål i magen med flugor som surrade i. Detta fick mig att tänka på hur olika konst syns från olika håll- likväl hur olika den uppfattas från person till person. Det här konstverket tycker jag uppmuntrar till vidarearbete på förskolan. Svåra frågor kanske väcks. Anser barnen att elefanten är skadad? Är den kanske död? Detta kan leda till samtal om naturvetenskap och kretslopp, samt kan uppmuntras till aktiviteter eller teman utifrån konst som fångat barnens intresse. 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
På de andra våningarna fanns det flera saker som påkallade min uppmärksamhet. Väljer ett axplock om hur det går att arbeta vidare med konsten på förskolan. Det fanns en tavla som var gjord utav knappar i olika färger. Detta skulle kunna göras på förskolan. Barnen kan skapa konstverk tillsammans genom att samla naturmaterial och göra "tavlor" utomhus (land art). Det blir en samarbetsövning och genom att använda naturmaterial tillsammans tror jag att risken för prestationsångest minskar.
 
Det fanns även konstverk som visade olika typer av kroppar. Vilket kan locka till att diskutera olikheter och lika värde, så väl som att starta upp ett tema angående hur kroppen fungerar. Detta går att bygga på med motorik och uttryckssätt så som dans för att skapa en kroppsuppfattning hos barnen. Andra konstverk lockar till diskussioner om vad föremålen egentligen är och hur är dem gjorda. Skulle vi kunna bygga något liknande, eller helt annorlunda, på förskolan? Genom att använda sig utav återvinningsmaterial kan aktiviteter inom teknik gynnas. Problemlösningar, diskussioner och bygge kan vara sätt att belysa matematik och teknik förskolan.
 
Tittade även in i studion, en lustfylld miljö som uppmuntrar till kreativitet! I informations-foldern om konstmuseumet står det om barn, unga och skaparglädje. På museum finns extra resurser i form av kunnig personal samt spännande inspiration. Detta är något som förskolorna borde utnyttja. Museibesöket var givande för mig, jag hade med glädje fullt en förskolegrupps funderingar och idéer om konsten. Enligt mig finns det mycket att hämta av att delge konst till barnen. Så många idéer som jag blev inspirerad med, tänk vad en förskolegrupp skulle kunna komma på! 
 
Klickbar länk till Land art med beskrivning utifrån de didaktiska frågeställningarna:
Klickbar länk till Göteborgs konstmuseum:
 

3 kommentarer

Sara

30 Sep 2015 12:40

Väldigt bra inlägg. Men det var väldigt långt, jag tror inte att du behöver beskriva in i minsta detalj i hela texten? Vill du göra det kan du välja ut något att beskriva på djupet.

Svar: Ja, det blir ett långt inlägg eftersom jag valt att fokusera på hur olika konstverk kan uppmuntra vidare aktivitet i förskolan. Tack för din input, jag har tagit bort det som inte var relevant för mitt syfte. Läs gärna igen :)
Linda Malmström

sara

07 Oct 2015 08:28

Nu har jag läst igen! Jättebra,tycker du förklarar hur du hade gjort med barnen. Man kan även se dina egna värderingae.

sara

07 Oct 2015 08:31

Vad hönde med det jag skrev? Jag skriver en gång till. Jag har nu läst texten igen. Jättebra, relevant till barngrupp och dina egna funderingar. Hade du tänkt slänga in lpfö i detta inlägg?

Kommentera

Publiceras ej