Med stöd av kurslitteratur och relevant forskning problematisera, reflektera och analysera minst två av kursens ämnen i förhållande till läroplan (Lpfö98 (rev.2010) samt pedagogisk verksamhet i förskola.

Problematisera och redogör för hur du utifrån kursens innehåll kan använda teorier om estetiska lärprocesser som stöd i ditt yrkesutövande.

 23/11- Workshop i textil med Catherine Berg

Sista tillfället med Catherine fick vi tillgång till en mängd olika material och inspiration genom beskrivningar. Vi blev också uppmanade att "våga tänka fritt" och att ta hjälp av varandra. Under skapandet blev vi uppmanade till att tänka på hur och när materialet kan användas och vad materialet kan stimulera och öka kunskap om. Samt hur materialet kan anpassas för att möta olika behov och åldrar.
 
Valde att bekanta mig med nya material och testade att skapa armband. Följde instruktionerna men fick för lite tråd i slutet vilket resulterade i att jag inte blev nöjd med resultatet. Där efter gjorde jag en annan variant på armband med annat material. Denna gång blev jag nöjd med resultatet och processen upplevdes desto mer positiv. Testade även att virka på fingrarna. Jag valde också att väva, med tyg och plast. Detta har jag viss kunskap ifrån av tidigare VFU.
 
 
Fick mycket inspiration under dagen och hade velat skapa ännu mer! Valde dock att lägga en tid på armbanden i början, eftersom jag blev frustrerad av resultatet. Jag gick inte heller "utanför ramarna" som vi blev uppmanade till. Detta för att flera tekniker och material var helt nya för mig. Då är det svårare för mig att tänka annorlunda, eftersom jag saknade grundkunskaperna. Efter skapandet relaterade jag till de barn jag mött under verksamhetsförlagd utbildning. Om jag som vuxen känner frustration, är det klart att barn kan känna samma känsla och de har förmodligen ännu mindre erfarenhet i området. Dessa tankar kopplar jag till arbete i en barngrupp. Kupferberg (2013 s.17) beskriver att konstnärliga processer tar sin början i imitation. Processen har en utgångspunkt som utgår ifrån att studera och imitera andra. Detta instämmer jag i och tycker det är viktigt att reflektera över, i aktiviteter med barn. Enligt mina erfarenheter är det många barn som vill uppnå ett "perfekt" resultat och lätt blir missnöjda. Det är lätt att säga att vi skall skapa mer abstrakt och vara nytänkande i förskolan, men många behöver tydlig struktur. Därför anser jag att det är viktigt att reflektera om vad det är som skall skapas och i vilket material. Är målet att våga skapa fritt anser jag att tydliga instruktioner är av stor vikt för att barnen skall våga anamma detta (så som de instruktioner vi fick i arbetet med lera; http://malmstromlinda.blogg.se/2015/september/workshop-bild-2.html). I andra fall kan det vara positivt att följa någon form av mall för att lära grunden. Efter grundkunskaper har jag betydligt lättare för att sväva ut och mixa material. 
 
Det material som vi arbetade med under denna workshops kan absolut användas i förskolan. De olika aktiviteterna kan anpassas till olika åldrar genom att de förenklas. Till exempel var flätandet med fingrar ett enkelt sätt att skapa armband. Även en väv kan förenklas genom något färre varpar (de trådar som sitter fast i väven). Även materialet på inslagen (det material som vävs in i varpen) går att variera. Efter workshopsen har jag fått upp ögonen i hur mycket vi kan använda textil till i förskolan, för att nå andra områden. Textil har inget eget mål i Lpfö98 (rev.2010) men går att koppla till kultur, traditioner, språk, matematik, naturvetenskap (och återbruk), estetiska uttryckssätt, och så vidare. Dessutom anser jag att det är viktigt att få in textil tidigt i förskolan för att minska prestationsångesten. Genom att tidigt erbjuda textil kan barnens intresse fångas och de får möjlighet att komma in i ett flow och känna skaparglädje.
Kupferberg, Feiwel Medierat lärande och pedagogisk teori I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur