29/10- Drama 3, workshop med Gunilla Fihn
Under denna workshop fortsatte arbetet med att skapa ett dramaförlopp. Vi arbetade i samma grupp som vid första workshopen och utgick ifrån våra tidigare tankar. Vi valde att ändra de tidigare tänkta aktiviteterna, dock fortfarande med temat "lika olika". Detta för att vi nu valde aktiviteter som troligtvis gör det enklare för barnen att dramatisera (drama = åskådliggöra genom handling). Skapade även egna handdockor utav en strumpa. Minst en av figurerna skall medverka vid nästa tillfälle. Då skall vi presentera vårt dramaförlopp som är planerad för en förskolegrupp. Vi har valt att belysa begreppen lika och olika och detta skall genomsyra hela aktiviteten.

Samtliga tre figurer som vi skapade idag skall ha en roll i vår aktivitetet. Gunilla betonade dock vikten av att inte överaranvända dockan, utan snarare se den som ett "ess i rockärmen". När strumporna används är det av stor vikt att utgå från färg, form och rörelse. Även riktning är av betydelse. Detta för att kunna skapa en upplevelse om att figuren är levande. Gunilla betonade även vikten av att ha barns perspektiv i åtanke och att dramapedagogik i sig utgår i från tre viktiga aspekter. Nämligen pedagogik, teater och lek. Detta kan jag relatera till. Ju mer kunskap jag har i ämnet teater, desto tryggare blir jag vid planering och genomförandet av den typen aktiviteter. Likaså är det viktigt att ha pedagogiken i ryggsäcken samt att ha ett lekfullt förhållningssätt. Genom att uppmuntra och bekräfta gynnas barnens lärande.

29/10-2015 Fihn, Gunilla Drama 2, workshop. Campus Varberg, Varberg