17/9- Föreläsning med Mats Andersson. Estetiska lärprocesser
Mats beskriver att estetik syftar till det sinnerliga, att uppfatta med våra sinnen, men även konstformer. En estetisk lärprocess kan då kopplas ihop med ord som sinnesupplevelser, kreativitet, positiv inlärning, mod, tillåtande atmosfär och uttryck. Det kan förklaras som helhetsperspektivet på lärande, tankar och pedagogik utifrån individers kännande och görande. Mats förklarar att arbete med en barngrupp med fördel skall utgå från barns närområde. Ytterligare en aspekt att ta i beaktning är att vi alla hanterar nya rum och information på olika sätt. Likaså gör barn. En del vill rusa in i det okända och upptäcka med alla sina sinnen. Andra vill låta synintrycken gå in först och iakttar en lång stund innan undersökandet. 
 
Det som jag fann mest träffande ifrån föreläsningen var när vi diskuterade begränsningar. Hur viktigt det är som pedagog reflektera över sitt förhållningssätt. Behöver vi säga nej så mycket i förskolan? Eller ska vi istället fokusera på hur vi kan göra för att möta barnen med ett ja? Oftare än vi tror finns det enkla lösningar nära till hands menar jag. Måste rummen vara statiska och gör det verkligen något om vi plockar in utomhusmaterial, när barnen vill undersöka? Jag är av uppfattningen att arbetslaget skall vara överens och bemöta barnen på liknande sätt. Lika viktigt är det att fånga situationer i stunden och våga säga ja istället för att hämma barnens nyfikenhet.
 
Ännu en sak som jag fann intressant och även kopplar ihop med barn som möter konst, är att belysa att det inte finns rätt eller fel i skapande. Genom estetik kan vi få in mängder med lärprocesser. Det viktigaste för mig är att barnen får känna skaparglädje och vågar testa sig fram. Mats tog exempel på att bygga med pinnar eller frukt och grönt. Istället för att återskapa något kan barnen få i uppgift att bygga något som är konstigt/ tungt/ litet/ kort/högt. Här kommer både problemlösning, matematik och motorik upp. Likaså kan vi väva in naturvetenskap och teknik. Samt språket, för hur bygger man egentligen något konstigt? Frågor som kan skapa goda förutsättningar för dialog och diskussion. Precis som att skapa abstrakt så tror jag att detta får barnen att våga testa sig fram i större utsträckning. Det finns inga rätt eller fel och då hämmas inte heller barns skapande.

17/9-2015 Mats Andersson. Estetiska lärprocesser. Campus Varberg, Varberg

2 kommentarer

Sara

30 Sep 2015 13:21

Bra. Har ingen kommentar till detta inlägg. Detta inlägg var helt perfekt långt med;)

Andreas

09 Oct 2015 14:00

instämmer med föregående talare.

Kommentera

Publiceras ej