31/8- Digital Portfolio och 15/10- Digitala verktyg i förskola och skola, Tobias Ruhtenberg.
Vid uppstarten av kursen förklarade Tobias att en blogg utgår ifrån ämnen. Text varvas med bilder och eventuellt ljud- och filmklipp. Verktyget används flera gånger i veckan och kan således jämföras med dokumentation på förskolan. Detta var anledningen till att jag valde blogg som digital portfolio, då jag såg tillfället att bredda min kompetens i ämnet pedagogisk dokumentation. Vid ett senare tillfälle med Tobias beskrevs barns medievanor. Även yngre barn använder sig idag utav internet. Denna utveckling är något som pedagoger behöver ha kunskap i och likaså kunskap i att möta barn i deras lärande. Av denna anledningen har jag valt att lyfta in digitala läromedel i mina aktiviteter med mitt didaktiska material. Jag har en del erfarenhet av att använda mig av surfplatta på VFU tidigare och vill kunna utveckla detta.
 
Surfplattor och bloggande
Jag är positivt inställd till digitala läromedel i förskolan. För mig innefattar det dock inte att ett barn sitter helt ensamt långa stunder med en surfplatta. Vad surfplattan används till och vilken stöd barn får, är av stor vikt. De didaktiska frågeställningarna bör ligga som grund vid användandet av digitala läromedel, precis som vid andra lärande aktiviteter i verksamheten. Enligt mig är surfplattan ett positivt inslag som hjälpmedel i den pedagogiska dokumentationen i förskolan.
 
Anledningen till att jag valde blogg.se som portal var för att bloggande är i princip en ny värld för mig. Denna portal tilltalade mig på grund av layouten och användarvänligheten. En nackdel jag har upptäckt är att det inte går att publicera ljud- eller filmklipp. Ytterligare en nackdel är att det är en del reklam. Hade jag använt mig av blogg i förskolverksamhet hade jag av dessa anledningar valt en annan portal, eftersom den då besöks utav vårdnadshavare. I min framtida yrkesroll ser jag flera fördelar med att dokumentera i blogg. Enligt mig är det relativt lättarbetat. Istället för att dokumentera genom att fotografera och skriva- för att printa ut och sätta fast i hallen, så sker allt digitalt. Det är ett medel som når fram till många vårdnadshavare och det är samtidigt enkelt att referera till läroplan och länka information. Min uppfattning är att dokumentation i förskolan lätt missas av vårdnadshavare. Hemma kan det vara lättare att ta till sig information och också låta barnen beskriva i lugn och ro. Det är dock av stor vikt att barn på förskolan får tillgång till dokumentationen genom att besöka bloggen med pedagogerna, annars uteblir det pedagogiska syftet. Givetvis kan även dokumentation skrivas ut och vara tillgängliga även i pappersform. Dokumentation via blogg behöver inte heller ta lång tid. Om en surfplatta tas med vid olika moment i förskolan, kan bilder tas och en kort beskrivning skrivas direkt med barngruppen. Samtidigt kan pedagog och barn diskutera om vad det innebär att publicera något på internet.
 
Det finns en del etiska aspekter vid användandet av blogg, som arbetslaget behöver ta ställning till. Min personliga åsikt är att blogg är ett utmärkt sätt att delge information och dokumentera processer. Däremot behöver inte en förskoleblogg vara ett öppet forum. En låst blogg som används i beskrivande syfte med användbara länkar anser jag vara ett bra sätt att dokumentera på. Bilder som tas behöver inte visa ansikten, även om vårdnadshavare och barn, har gett samtycke. Jag är av uppfattningen att pedagoger kan synliggöra allt i verksamheten utan att ansikten syns. För mig är detta självklart då barn själva inte har möjlighet att förstå vidden av det beslut de tar. Även om bloggen är låst så finns informationen och bilderna på internet och det i sig är något att reflektera över.
 
För dig som vill läsa mer om barns användning utav media (sidan har också arbetsmaterial för grundskolan och kopplingar till läroplaner): http://www.statensmedierad.se/larommedier.365.html
En blogg för dig som är intresserad av användandet av surfplattor i förskolan: http://www.annalundholm.se/

 31/8-2015 Ruhtenberg Tobias. Föreläsning och workshop Digital portfolio Campus Varberg, Varberg.
15/10-2015 Ruthenberg Tobias. Digitala verktyg i förskola och skola. Campus Varberg, Varberg.

1 kommentarer

Sara

26 Oct 2015 11:45

Bra text med intressanta åsikter om blogg skrivandet. (I din ena källa längst ner är Ruthenberg felstavat)

Kommentera

Publiceras ej