15/9- Workshop med Marie Bendroth Karlsson och föreläsning Barn möter konst.
Marie inledde dagen med en föreläsning och sedan besöktes Varbergs konsthall i hamnmagasinet. Föreläsaren uppmuntrade till att besöka konsthallar och museer med förskolebarn. Samt vikten och möjligheten som finns att använda den offentliga konsten som finns i närområdet. Om förskolan saknar detta i sitt närområde går det att låna böcker om konst, eller ta kontakt med kommunen och se om det finns ett lager med konsttavlor att besöka. Det finns olika sätt att förhålla sig till barn och konst. Hur ska besöket läggas upp och hur skall barnen stöttas eller utmanas? Det traditionella sättet är vuxenstyrt och en typ av konstförmedling med syfte att lära. Sedan finns det upplevelsebaserade konstmöten som snarare handlar om att de vuxna tar ett steg åt sidan. Det sättet kan dock fungera exkluderande och är individcentrerat. Ytterligare ett sätt är den relationella pedagogiken som syftar till det sociala och kollektiva. Marie förklarar att det är viktigt att ge barnen tid. Mötet med konsten kan bli en utgångspunkt i lärande.
 
Vi fick besöka Varbergs konsthall i hamnen och fick en uppgift innan vi gick in. Vi skulle gå igenom rummet och titta på verken. Inte stanna upp och inte läsa. Sedan skrev var och en tre lappar om det övergripande intrycket. Jag skrev "intressant", "fängslande" och "mystisikt". Alla lappar lades på golvet och vi diskuterade hurvida vi tyckte, kände och formulerade oss. Efter denna uppgift fick vi välja ett verk att sitta framför i flera minuter. Vi skulle skriva ner de ord som vi kände och tänkte på. Efteråt återsamlades vi och diskuterade olika verk och temat som var städning, eller "dammfångare" närmare bestämt. 
 
Personligen var detta ett helt nytt sätt för mig att bemöta konst på. Intressant och lärorikt att först skapa sig en uppfattning samt att diskutera med andra. Jag fick vidare och intressantare perspektiv på alla verk. Dessutom var det inget som betraktades som rätt eller fel, vilket jag anser är betydande särskilt i barngrupper. Genom att diskutera våra känslor av vad något förmedlar, finns inga fel. Vi tänker och känner olika. En tillåtade atmosfär gör att barn (och vuxna) vågar ventilera åsikter.
 
Likaså är det viktigt det är att ge barnen tid, vi tar alla in nya intryck på väldigt olika sätt. Däremot betyder det inte att barnen inte behöver stöttning eller riktlinjer. Vikten är att utgå från barngruppen som är med och att vara positiv samt inspirerande. Arbete med barn och konst behöver inte vara svårt eller krångligt. Det finns många sätt att låta barn möta konst på. Personligen tänker jag på all den konst vi har i vår vardag men inte reflekterar över. Statyer är offentliga kostar inget att besöka och barnen kan undersöka och upptäcka med sina sinnen. Jag är av uppfattningen att alla känner och/eller tycker något om vi bara stannar upp och iakttar. Genom att sätta ord på sina tankar och känslor finns det oändiga möjligheter till lärande och nya aktiviteter. I gemenskapen och det sociala kan aktiviter utformas efter barns genuina intresse.
 


15/9-2015  Marie Bendroth Karlsson. Barn möter konst. Campus Varberg. Hamnmagasinet Varberg.

4 kommentarer

Anonym

07 Oct 2015 08:44

Det var jag sara som skrev😉

Anonym

07 Oct 2015 08:44

Det var jag sara som skrev😉

Andreas

09 Oct 2015 13:59

bra att du tar upp vikten av att våga visa och säga vad man står för. Det märks att du reflekterar mycket över ditt skrivande. jag tycker inte att du skrivit konstigt.

Sara

26 Oct 2015 12:37

Du skriver: "Om förskolan saknar detta i sitt närområde går det att låna böcker om konst, eller ta kontakt med komunen" så kommunen är felstavat.

I stycket "Vi fick besöka Varbergs konsthall i hamnen" har du flertal gånger skrivit värk, men det ska väl vara verk när vi talar om ett konstverk?

"En tillåtade atmosfär gör att barnen vågar ventliera åsikter." du menar väl ventilera?;)

Dock hittar jag inte meningen, så var väl sömnig där eller något;)


Svar: Haha, tack !
Linda Malmström

Kommentera

Publiceras ej