Med stöd av kurslitteratur och relevant forskning problematisera, reflektera och analysera minst två av kursens ämnen i förhållande till läroplan (Lpfö98 (rev.2010)) samt pedagogisk verksamhet i förskola.
 
Problematisera och redogör för hur du utifrån kursens innehåll kan använda teorier om estetiska lärprocesser som stöd i ditt yrkesutövande.
 
13/10- Workshop i textil med Catherine Berg
Vid detta andra tillfälle med Catherine fick vi bekanta oss med materialet ull. Detta är inget som jag arbetat med tidigare, så det var både lärorikt och inspirerande. Först fick vi en genomgång hur processen skulle gå till när vi i grupp skulle skapa ett konstverk i ull. Catherine visade och förklarade att ull är ett billigt material som det går att skapa med på olika sätt. 
Vi började med att tova en botten. Ullen lades i lager. Detta för att fibrerna i ullen skulle förankras i varandra med hjälp av friktion. Vi blötte ullen med såpvatten. Det är en fördel att använda sig utav gulsåpa eftersom en del inte tål grönsåpa. För att få in flera sinnen fick vi blunda och känna på materialet. På det sättet blev det extra tydligt var det behövdes mer ull för att få en jämn yta. Under ullen hade vi plast för att vattnet skulle stanna kvar och inte rinna ut på bänkar och golv. Vi gick på ullen för att fibrerna skulle fastna i varandra. Vi turades om och gjorde detta till musik. Till sist masserade vi med handflatorna och lite såpa för att all ull skulle fastna.
 
 
Sedan påbörjades skapandet av motiv. Vi utgick ifrån besöket på komedianten (utställningen om tiggeri). Alla gjorde fristående skapelser utifrån upplevelsen där. Detta rullades sedan in i plast och handduk, med hjälp av en tjock pappersrulle. Sedan satte vi oss två och två mitt i mot varandra och trampade/rullade för att få ut vattnet. Vi sjung, gjorde ramsor och rörelser samtidigt. Efter ett par minuter rullade vi fram resultatet. Catherine vek i hop den och visade oss hur vi skulle skölja ut såpan. Det var intressant att se hur tålig ullen blev nu när fibrerna hade fastnat.
 
 
Arbetade även enskilt och skapade tredimensionellt. Valde att göra bollar och hade frigolit som jag lindade ullen på. Detta för att lättare kunna forma ullen. På samma sätt som innan lade jag först olika lager, sedan såpvatten. Rullade försiktigt bollen i handen och pressade på så vis ut luften. Sist sköljdes bollen i vatten för att ta bort såpan.
 
Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand Velicu (2010 s.17-18) beskriver att barn tillägnar sig kunskap olika. Det är pedagoger i verksamheten som bär ansvaret över att skapa förutsättningar för barns lärande. Detta genom skapa lust och nyfikenhet till att lära. Dessutom skall barn få chansen att använda alla sina sinnen. Författarna förespråkar också vikten av att barn skall se sin inlärning och aktiviteterna som meningsfulla för dem. Genom att skapa i ull får barn erfara nytt material och nya tekniker. Det som skapas kan på olika sätt kopplas till avdelningens aktuella tema.
 
Denna dag var väldigt inspirerande och det kändes inte alls svårt att möta ett nytt material. Av mina erfarenheter på VFU så är textilt arbete inte en stor del av verksamheten. Det är främst aktiviteter som vävning och syning som berörs. Användning av ull är dock något som med fördel kan användas i estetiska lärprocesser. Mycket av arbetet är med händerna, att utforska och känna. Enligt mig är det en stor fördel att det bara krävs ull, såpa och vatten. Plast, bubbelplast och handduk är sådant vi kan återanvända i verksamheten och således även diskutera vår miljöpåverkan med barngruppen. Det som jag tyckte var mest givande med dagen var hur mycket andra ämnen vi kunde beröra i denna estetiska process. Vi bekantade oss med nytt material och teknik för hur vi skulle få fibrerna att fastna. Vi blandade lösningar. Likaså använde vi oss utav språket hela tiden och nya begrepp. Matematik berördes genom längd, tyngd, form och problemlösning. Framförallt använde vi oss av sådant som enligt mig inte är lika självklart att använda sig av i processen. Så som att vi fick röra oss till musik och göra ramsor och koordinationsövningar när vi satt mitt i mot varandra. Allt detta är sådant som går att koppla ihop med mål från Läroplan för förskolan (Lpfö98 rev.2010 s.10). Jag delar ovanstående författarnas åsikt om att vi tar till oss kunskap på olika sätt och att förskolan skall erbjuda olika typer av aktiviteter. Just därför tycker jag att denna aktivitet är mycket användbar, då barnen får använda sig utav flera av sina sinnen i processen. Genom att skapa estetiskt kan barn lättare ta till sig nya kunskaper.

13/10-2015, Berg Catherine. Workshop Textil 2, Campus Varberg, Varberg
 
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
 
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
 

1 kommentarer

Sara

26 Oct 2015 12:45

Intressant bra kopplingar till litteraturen.

Kommentera

Publiceras ej