Självkritiskt reflektera och problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt relaterat till de erfarenheter du fått under utbildningen.
 
29/9- Workshop, musik 2 med Karin Lindahl
Dagen inleddes med examination då vi två och två höll i en musikaktivitet, utifrån olika musikkunskaper. Det var inspirerande att se allas idéer. Aktiviteten jag hade var en typ av musiksamling utifrån strukturell musikalisk kunskap. Begreppet innebär musikens uppbyggnad så som tonhöjd, tempo, klang, rytm och styrka. Även hur de olika delarna påverkar varandra. Strukturell kunskap är något som utvecklas tidigt hos barn (Ferm Thorgersen, 2012 s. 71). Vi valde att sjunga på olika sätt (lågt/högt) och spela med ägg (svagt/starkt). Vi använde oss även av våra kroppar för att känna förändringar i rytmen genom att sjunga huvud, axlar, knä och tå. Samt att klappa takt och ändra rytm i ytterligare en sång. 
 
Under workshopen testade alla på att spela gitarr, djembetrumma och klockspel. Vi delades in i grupper och fick testa grundpulsen i djembetrumman. Jag använde mig av basslag, kantslag och slappslag. När vi fick spela gitarr och klockspel använde vi oss utav noter och sjöng samtidigt. I slutet av workshopen spelade och sjung vi i storgrupp och alla hade varsitt instrument. Jag har knappt någon tidigare erfarenhet av att spela instrument. Vill gärna lära mig men har tidigare haft uppfattningen om att det är för svårt.
 
 
Karin ändrar detta synsätt hos mig. Genom konstruktiv kritik och ett positivt arbetssätt blir jag inspirerad till att vilja lära mig mer. På samma sätt som Karin inspirerade mig vill jag kunna inspirera barn. Musik gör mig glad och är ett bra sätt att nå barnen på. Med denna workshop fick jag inspiration till att musik i förskolan inte alltid handlar om att spela musik eller sjunga. Det innefattar även att lyssna, känna och uttrycka sig. Så som att lyssna på ett musikstycke och måla samtidigt eller efter. Barn kan förklara sina bilder och känslor som musiken förmedlade. Det går också att röra sig till musik på olika sätt- mer eller mindre styrt beroende på pedagogens syfte. Samtidigt vill jag försöka lära mig instrument för att bredda min kompetens. Min favorit var trumman då det var relativt "lätt" att hitta en grundpuls. Vi diskuterade att med trumma går det att komma nära barnen, jämfört med till exempel ett piano. Trots att jag inte har några större erfarenheter inom musikpedagogik så känner jag mig nu inte begränsad i ämnet. Hade gärna fått mer kompetens, men har nu också insett att det går att föra in musik i förskolan på enkla sätt. Som pedagog vill jag få barnen att utforska och våga, då är min utgångspunkt att även jag skall göra det.
 
29/9- 2015 Karin Lindahl Workshop Musik 2. Campus Varberg, Varberg.
Ferm Thorgersen, 2012, s.71. I Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (red.). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur