10/9 Workshop, Drama 1 med Gunilla Fihn
Dagen startade med teori och övergick sedan till en workshop. Blev uppdelade i grupper för att skapa ett dramaförlopp, med inspiration hämtat ifrån barnlitteratur. Gunilla beskrev att begreppet drama härstammar från grekiskan och betyder "att åskådliggöra genom handling". Det finns drama i teater, i vår vardag och i pedagogiken. Genom att utgå från de didaktiska frågeställningarna kan vi få ett övergripande sätt att tänka då dramapedagogik planeras. Kunskap om pedagogiskt ledarskap och kunskap om ämnet teater såväl som kunskap om lek är av stor vikt.
 
Teater utgår från fyra aspekter. Tid, rum, roll och handling beskriver Gunilla. Vi använder dessa aspekter för att påverka och tydliggör det vi vill åskådliggöra. Hur språket används, samt ett medvetande om att hur vi uttrycker oss spelar stor roll. Även ett lekfullt förhållningssätt är betydande. En pedagog behöver våga pröva och testa sig fram samt reflektera över sitt förhållningssätt. Ett bra ledarskap inom draman innefattar att kunna förklara tydligt, vara positiv och använda humor. Likaså en förståelse till att nervositet och rädsla är normalt, att inte gardera sig (skylla ifrån sig och se problem) samt en förmåga att kunna dela in grupper på ett sätt som gynnar lärandet.
 
I workshopen fick vi påbörja processen att skapa ett dramaförlopp med inspiration från en barnbok. I min grupp läste vi "Vit och svart och alla de andra" och tog upp begrepp som vi kom att tänka på. Vi valde temat "Lika olika" och utifrån det påbörjades en planering av dramapedagogiska aktiviteter. Vi vill bli säkra i vår ledarroll och valde tre aspekter som vi vill förtydliga i våra aktiviteter. Vara positiv, dela in gruppen och ta rädlsa på allvar. Genom att vi är positiva och uppmuntrande hoppas vi få en tillåtande atmosfär som gör att barnen vågar. Genom att använda oss utav sjalar i dramaaktiviteterna får barnen en förlägning av sig själva och kan således få lättare att våga uttrycka sig. Vi valde ett tema där vi vill belysa att vi alla är olika men ändå lika och valde att ha aktiviteter i små grupper såväl som i storgrupp för att öka känslan av gemenskap.

10/9-2015 Gunilla Fihn, workshop Drama, Campus Varberg, Varberg

2 kommentarer

Sara

30 Sep 2015 13:37

Här skulle du kunna ge något exempel på dramapedagogiska aktiviteter eftersom du nämner det. Någon utifrån kanske inte vet vad det är.

Svar: Tack. Tänkte att det framgår att det handlar om aktiviteter som är styrda av pedagog inom drama (åskådliggöra genom handling), då jag beskriver det längre upp i texten :) Skall beskriva mer om dramaförloppen efter nästa workshop, men kanske behöver förtydliga det ytterligare?
Linda Malmström

Andreas

09 Oct 2015 13:45

Bra att du lyfter vikten av ledarrollen.

Kommentera

Publiceras ej