Med stöd av kurslitteratur och relevant forskning problematisera, reflektera och analysera minst två av kursens ämnen i förhållande till läroplan (Lpfö98 (rev.2010)) samt pedagogisk verksamhet i förskola.
Självkritiskt reflektera och problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt relaterat till de erfarenheter du fått under utbildningen.
7/9- Musik, workshop 1 med Karin Lindahl. Teori varvades med övningar. Vi fick exempel på puls och rytm samt testade att hålla dessa genom att klappa/stampa. Vi fick även använda våra röster och instrument till detta. Karin visade sig vara något av ett pedagogiskt föredöme då hon fick oss att känna oss bekväma. Ingenting kändes påtvingat eller utpekande. Detta trots att vi vid något tillfälle fick göra en egen rörelse och liknande. Övningarna var i olika svårighetsgrad, men som går att anpassa till barngrupper.

Ofta gjordes rörelserna i ring, vilket ökar känslan av delaktighet. Vi testade övningar där vi rörde oss i grupp eller alla samtidigt. Vid några moment använde vi oss av gymnastikband och sjalar. Vi enades om att det i många fall kan vara lättare att använda sin kropp som uttrycksmedel- om vi får någon form av förlängning av oss själva. En del barn uttrycker sig gärna estetiskt medan andra kan uppfatta det som svårt. Genom att hålla något i handen kan dessa barn känna sig friare och vågar uttrycka sig.
Min favoritaktivitet för dagen var just att använda sig utav sjalar. Till exempel går det att lyssna till olika typer av musik och se när rytmen är snabb/ långsam och när tonerna är svaga eller höga. Det var ett glädjefullt sätt att använda kroppen i takt till musiken. Det krävs inte heller ett musikaliskt geni till pedagog för den typen av aktivitet, samtidigt som nya musikstilar kan plockas in i förskolan. Enligt mina erfarenheter så präglas förskolan av traditionella visor och populärmusik som melodifestivalen. Söderman (2012 s.37) beskriver att pedagoger i förskolan förmedlar musikaliska värderingar med de musikaliska aktiviteterna. Det barnen hör och är med om i verksamheten blir således en norm. Riddersporre (2012 s.33-34) förklarar att alla barn som kommer till förskolan har musikaliska erfarenheter. Dessa skiljer sig dock åt. Därför är det av stor vikt att pedagoger i förskolan kompletterar det som barnen redan kan. Samt kompenserar det som saknas. I Läroplan för förskolan (98 rev2010 ss.8.10) beskrivs det att förskollärare ansvarar över att verksamheten skall tillämpa ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar. Förskolan skall även ha som mål att varje barn får utveckla sin skapande förmåga och att förmedla erfarenheter i bland annat sång och musik.
Eftersom mina tidigare erfarenheter av musik är begränsade var jag av uppfattningen att min gräns gick vid enkla sångstunder. Efter workshopen är jag nu av en annan uppfattning. Har jag inställningen att något är svårt så förmedlar jag detta även till barnen. Min roll kan istället bli att utforska musik tillsammans med barnen. Min målsättning som blivande pedagog är därför bland annat att våga introducera barn i olika typer av musik. Enligt detta arbetsätt kan hela barngruppen gynnas. Dels genom att ge barn en bredare erfarenhet av musik, men också för alla de barn som inte lyssnar på till exempel melodifestivalen i hemmet. Genom olika stilar kan fler barn känna igen "sin" musik och få en större känsla av delaktighet. Detta blir ett sätt för mig att vara en positiv medupptäckare tillsammans med barnen och uppnå ovanstående mål från Lpfö98 (rev.2010).
7/9-2015 Karin Lindahl Musikworkshop Campus Varberg, Varberg
Riddersporre, Bim Barns tidiga upplevelser av musik I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Söderman, Johan Barnmusik eller musik för barn I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
1 kommentarer
Sara
30 Sep 2015 13:28
Bra! Du kanske kan lägga in läroplanen eller någon annan litteratur.
Kommentera